Saturday, July 11, 2009

sesat di kuala lumpur

sesat di Kuala Lumpur

dosa dan pahala bercampur

tapi kita perlu hidup

kita perlu terus hidup

ini antara lirik lagu sest di kuala lumpur dari lagu sifu m.nasir, sesat di kuala lumpur


selama 3 tahun berkelana menimba pengalaman di kuala lumpur, petang semalamlah baru betul2 aku jalan2 di kuala lumpur. sebelum ini, kalo cakap jalan2 pun sebenarnya naik transport.

nak dijadikan cerita, kelmarin, anis mengajak aku pegi ke CM utk nk amik hp yg die order. aku yg xpernah ke CM pun dengan pantas bersetuju. mula2 ingatkan nk pegi naik bas tp rupanya dia bawak keta.hampeh tul!! hidup2 kenen tipu.tp takpe, perjalanan mesti diteruskan.

mula2 ingatkan nk pegi CM naik keta, tp memikirkan kadar parking dan suasana jalan yg agak sesak, kami pun xjadilah pegi naik keta. keta paking kt semarak dan perjalanan diteruskan dengan menaiki bas. tp sebelum tu, kami makan dulu kt selera semarak. alhamdulillah, kenyang.

setelah tiba di CM, perkataan pertama yang terucap keluar dari mulut hamba adalah AMAZING. patutlah ramai orang yg berjiwa seni suka datang ke sini. aku ni, cakap je berjiwa seni tp dtg CM pun xpernah,. melihatkan aku yg seperti keseronokan, anis menelefon tokei kedai hp memaklumkan akan lambat sedikit datang.

kami kemudiannya berjalan2 sekitar Cm. sungguh. aku kagum dengan hasil seni yg terdapat di situ.

kami kemudiannya bergerak utk menuju ke kedai hp. setelah berjalan hampir 15 minit masih xsampai2 lagi, aku pun bertanya kat anis. rupanya, kedai dia beli hp tu kt plaza warisan. aku xpenah dengar or tau, jd aku ikut je la.

sampai je kat plaza warisan tu, anis pun angkat la hp die. SE k770. mula2 ingat nk angkat mem card skali tp memandangkan harga yg mahal, 1gb 60, kami pun merancang la utk ke low yat.

aku mencadangkan supaya berjalan kaki dari situ dan anis setuju. mula2 agak tersesat sebab aku memang xpernah jalan kaki pun dari situ tp setelah terjumpa petaling street, perjalanan menjadi mudah. perjalanan dari pudu ke low yat mengambil masa kira2 2ominit. agak letih tp seronok.

sampai je kat lowyat, bermulalah perjalanan mencari memory card paling murah. TARGET: memory card m2 utk sony ericson.

nak dijadikan cerite utk kali kedua, naik je tingkat satu kt low yat tu. aku terpandang seseoang yg lawa yg macam aku pernah tengok. anis pun perasan awek tu. tiba2, aku ternampak sahal kt belakang. laa, kakak sahal rupanye. patutla mcm pernah nampak. setelah bersembang sekejap ngan sahal sambil mengushar kakak dia, kami pun beredar meneruskan perjalanan. tgk dekat sri, m2 2gb harga die 35. anis dh nk angkat dh tp aku cakap survey dulu. tgk kt kedai sebelah, sandisk m2 2gb harga die 33 je. anis trus angkat la malas nk cari dh.

kami kemudian pergi ke sg wang utk berjalan2. di sinilah kami seperti sesat lagi skali. remaja2 yg ntah dar mana datangnya memenuhi setiap ruang di plaza tersebut. kluar dari situ, nk pegi ke monorail bukit bintang lg skali kam seperti sesat. penu ngn remaja yg shuffle, menari ntahapantah, bebudak skinhead. melihatkan keadaan sebegiini membuatkan aku terfikir apa nk jadi ngan anak bangsa aku ni. anak org lain sibuk belajar nk majukan diri, anak2 kita.......

setelah turun di stesen monorail chow kit. kami menunggu bas utk pulang ke semarak. malangnya, 2 kali kami terlepas bas. pertamanya, die brenti skejap jer tak sempat nk kejar. kedua, dh kejar dan ketuk pintu tp die xbukak. celaka!!

setelah menunggu agak lama, suara azan berkumandang. aku dengan yakinnya mengatakan itu azan dari masjid kg baru tp anis menyanggah. kami emudiannya ingin menumpang surau di ukm tp pak guard mengatakan terdapat masjid yg berdekatan di situ. masjid jamik pakistan. rupanya dari situlah td azan berkumandang. nasib baik xberjalan sampai kg baru td, kalau tak.....

selesai maghrib, alhamdulillah bas tiba dan kami pun bergerak pulang.

No comments: